Kravspecifikation af din hjemmeside

Hvad skal du huske

Hvad er en kravspecifikation

Du tænker, du skal have en ny hjemmeside, eller måske du skal have opdateret den gamle, og straks hiver du fat i en udvikler og tømmer dine tanker ud til ham over telefonen. Han tager noter, du fortæller flere vilde ideer, han tager flere noter, og inden du ser dig om, så har du ideer nok til 5 års arbejde, og en ekstremt dyr hjemmeside.

Derfor er det en god ide, inden du hiver fat i en udvikler, at du sætter dig ned, og tænker lidt over hvad det egentlig i grunden er du sådan helt har behov for når det kommer til stykket, derfor skriver du det vi kalder en kravspecifikation.

TL;DR Din kravspecifikation bør indeholde basis info om din virksomhed, formålet med hjemmesiden, lidt om den opbygning du påtænker, herunder skitser, ønsker til design, farver, lignende websites, deadline, hvem står for indhold, samt en uddybende liste af funktioner, evt. prioriteret så man ved hvor man kan gå på kompromis ifht. pris.

Hvad er en kravspecifikation

En kravspecifikation er et stort dokument med alle dine tanker omkring din nye hjemmeside.
hvordan skal den se ud?
hvem skal den henvende sig til?
hvad skal den kunne?
Alt dette og meget mere, giver både dig, men også andre der skal involveres i projektet et rigtig godt grundlag for hvor vi skal arbejde os hen af for at du får den hjemmeside du har haft i tankerne.

En kravspecifikation er derfor et rigtig godt værktøj både til opstart samt undervejs i processen, og den vil bestemt kunne spare dig, og udvikleren, for mange hovedpiner bagefter, og ikke mindst spare dig for mange timers efterudvikling fordi tingene ikke lige blev helt som du havde i dit hovede, men som måske ikke lige var noteret nogle steder.

En vigtig pointe inden vi går igang, husk en kravspecifikation er ikke skrevet til dig, den er skrevet så alle andre kan forstå projektet.
Det er også vigtigt at huske, kravspecifikation skal være kort og konkret, ikke en hel A4 side for hver lille ting, det hører til detail-planlægningen.
Krav specifikationen skal være med til at skabe det store overblik.

Hvem er din virksomhed?

Det er vigtigt for de involverede i projektet at have lidt baggrundsinfo om din virksomhed, hvad er det for en virksomhed, hvad sælger i, og hvordan er jeres firma kultur.
Altså en grundlæggende viden omkring virksomheden som hjemmesiden skal repræsentere.

Eksempler på nyttig info kunne være

  • Hvordan startede virksomheden
  • Hvor mange medarbejdere
  • Vigtige budskaber i vil frem med
  • Hvordan virksomheden har udviklet sig i sin levetid
  • Hvilken retning ønsker i virksomheden skal tage

Formålet med den nye hjemmeside

Nu ved dine samarbejdspartnere lidt om din virksomhed, nu skal de vide noget om hvad det egentlig er i sammen skal forsøge at opnå.
Derfor er det tid til at fortælle lidt om formålet med hjemmesiden. Jeg har prøvet at liste nogle mulige punkter.

En rigtig god ting at have i tankerne med formålet, forsøg at gør det til noget der kan måles på!

  • Øge konverteringen på vores webshop med X%
  • Få flere henvendelser via hjemmesiden
  • Få mere information om firmaet frem, så vi får færre opringninger
  • Få bedre SEO, og derved bedre ranking på Google
  • Få en mere teknisk tidssvarende hjemmeside

Målgruppe - Har du nogensinde tænkt over det?

Det er nødvendigt at få fastlagt hvem du skal henvende dig til, dette gælder ikke kun din hjemmeside, men generelt alt dit salg. Det er nemmere at ramme de rigtige personer, hvis du kan ligge din strategi ud fra din målgruppe.

Det samme gør sig gældende for din hjemmeside, ønsker du at ramme piger på 15-18år? eller er det mænd på 25-25år?
To vidt forskellige målgrupper, hvilket designet på din hjemmeside gerne skal forsøge at afspejle, så du rammer dem endnu bedre.

Har du en hjemmeside i forvejen, så har du sikkert også Google analytics på den, her kan du allerede få et ret godt indblik i din målgruppe.
Har du ikke en hjemmeside i forvejen, så er det med at aktivere hjernen og definere den.

En god ide kan være at lave en fiktiv person der afspejler din ideelle besøgende, dette kunne f.eks. inkludere følgende info.

  • Aldersgruppe
  • Køn
  • Social status
  • Familie forhold
  • Er det privatpersoner eller ansatte i en virksomhed
  • Hvorfor har personen behov for det du tilbyder?
  • Hvad motiverer personen til at købe din service/produkt?

Hvordan vil du adskille dig?

Du har haft en masse tanker, men har du tænkt over emner der måske kunne få din side til at adskille sig fra konkurrenterne?
i så fald er det vigtigt også at få dette fældet ned, så de andre der læser din kravspecifikation ved hvad du har haft af tanker omkring dette.

Design og funktionalitet er typisk nogle af de steder hvor du nemmere kan adskille dig, er du psykolog kan du måske adskille dig med en vejledende prisliste, eller måske noget online booking? er du neglesalon, så kan du måske have en "webshop" hvor kunderne kan se den samlede pris når de vælge manicure, neglelak osv.

Hvilke sider skal din hjemmeside indeholde?

Jo flere sider der skal være på din hjemmeside, jo mere avanceret bliver den at finde rundt i, og jo vigtigere er det at have det defineret godt fra starten, så strukturen kan bygges rigtigt op.
Overvej derfor om ikke det kan være en god ide at lave en liste over sider, samt tænke over hvordan disse sider har relation til hinanden på kryds og tværs.

Det er vigtigt at tænke over hvordan dine sider relaterer sig til hinanden, således de kan grupperes sammen i menuen, og så de matcher hinanden bedst muligt for at give den besøgende den bedste oplevelse, og gøre det nemt at finde rundt.
Du behøver selvfølgelig ikke lave en komplet skitse over samtlige sider i f.eks. en webshop, det er nok at du har tænkt over om du ønsker kategorier baseret på brands, eller om det skal være ud fra en egenskab som f.eks. t-shirts, langærmede bluser, eller noget tredje.

Sitemap - find vej

Funktioner - Hvad skal siden kunne?

Nogle gange får jeg henvendelser i stil med "hvad koster en hjemmeside, i stil med facebook", hvilket mildest talt ikke er særlig konkret fordi facebook har et hav af funktioner, mange af dem, nogle vi almindelige bruger ikke tænker så meget over, men de er der.
Og det personen egentlig bare ville, var et simpelt media, hvor folk havde en profil, og kunne være venner og skrive med hinanden.
Egentlig ikke alt det andet med ansigtsgenkendelse, oversættelser, anmelde opslag, sende live osv. alle de ting der ville få sådan et site langt op i million klassen.

Derfor er det rigtig vigtigt at få defineret hvad det er din webside skal kunne, dette aspekt spiller en meget stor rolle i hvad prisen også ender ud med at blive i sidste ende, for det er især denne liste, der afgør hvor meget arbejde der faktisk er i din nye hjemmeside.

Det er rigtig vigtigt at definere om det er en informations side, som er behovet for mange tømrere, psykologer osv. eller om du som psykolog måske også skal have integreret booking system? og skal der egentlig også en kontakt formular på siden nu vi er igang?

Listen over funktioner skal gerne være så udtømmende som muligt, og hvis nogle funktioner kun er relateret til bestemte sider, som f.eks. en kontakt formular på kontakt siden, så er det også værd at fortælle, eller en sorterings funktion på en produktliste.
En liste over ting du f.eks. kan nævne:

  • Login
  • Kontaktformular
  • Integration med nyhedsbrev
  • Booking formularer
  • Sortering på produkt sider
  • Søge funktion
  • "Del på facebook" knap
  • Mulighed for at ligge nyheder op
  • Bestemte mulighed for brugere der er logget ind?

Listen er lang, så tænk dig grundigt om, for hvor lille funktion øger kompleksiteten af din hjemmeside, og derved også prisen

NND - prioritering

Jeg kører efter et princip jeg kalder NND til at prioritere de forskellige funktioner når jeg laver hjemmesider, og du kan med fordel benytte dette i din kravspecifikation, på den måde har du allerede på forhånd taget beslutning om hvad det er der er vigtigst for dig, da nogle funktioner måske sagtens kan vente til hjemmesiden begynder at indbringe dig penge.
på den måde kan du vente med at bruge pengene på at få de funktioner udviklet, men udvikleren kender til dine drømme om dem, og kan derfor vide om der skulle være noget at tage højde for i forhold til de funktioner.

Så? hvad er NND, Need Nice Dream.
Basalt set betyder det at du deler dine funktioner ind i 3 kategorier,
Need er funktioner der er uundværlige, og som ikke vil give mening at undvære.
Nice er funktioner du virkelig gerne ser komme med på siden, og som bestemt også giver en fordel for dine kunder.
Dream er funktioner du ville ønske du kunne få, men som du egentlig også godt kan undvære.

Et eksempel på Need Nice Dream kunne være en ganske almindelig webshop.
Need kunne være muligheden for at ligge produkter i kurven, samt at kunne betale med kort.
Nice Kunne være at dine kunder skulle have mulighed for at oprette en konto, og kunne se tidligere ordrer.
Dream er tit svær, for man føler alt er nødvendigt, men det kunne være muligheden for at de på deres konto kunne opspare bonuspoint de kunne benytte til nye køb

Skitser/wireframes

Indtil nu har det hele handlet om virksomheden og hvad du har af tanker omkring funktioner osv. en anden vigtig ting er selvfølgelig designet. Det er vigtigt at levere nogle skitser, eller som det også kaldes, wireframes således at udvikleren kan se hvad du har haft i tankerne omkring opbygning af din side.

Dermed slet ikke sagt at det endelige resultat bliver sådan, for måske udvikleren kan komme med en masse input der kan forbedre det, ud fra erfaring i forhold til hvordan brugere klikker rundt på websites, men det er vigtigt at du har gjort dig nogle tanker om dette inden, da det giver noget at gå ud fra når der startes op.

Det er vigtigt at wireframes er meget grove, det skal ikke være fuldstændig detalje planlægning, det skal bare lige være den overordnede overblik, detaljerne er noget der kommer senere når det overordnede design er på plads, og man begynder at kigge mere tæt på de enkelte sider/"afdelinger" af din webside.

Eksempel på wireframe af en hjemmeside

Design ønsker og krav

Designet skal i høj grad afspejle din virksomhed, og ramme kunden derfor kan der sagtens være nogle ting her som er fuldstændig ufravigelige, det kunne f.eks. være din virksomheds farveskema, at du selvsagt skal have dem med på hjemmesiden også for at skabe genkendelighed, det kan også være der er et logo der skal bruges så man igen også genkender virksomheden bag.
Der kan også være andre ting at tænke over, har virksomheden f.eks. allerede en designmanual i bruger til grafik? Så kan denne være rigtig god at tage med over i hjemmeside designet og forsøge at få det overført til webdesignet, så virksomheden får en ensartet markedsføring på tværs af platforme.

Måske har du slet ikke alle de ovenstående ting, og det gør ikke noget, så er der måske bare lidt mere frit spil i forhold til hjemmesiden, i det tilfælde er det rigtig vigtigt at have tænkt over hvad du ønsker design mæssigt, en del af det kan sandsynligvis udledes af dine wireframes, ihvertfald det overordnede, men det kan også være rigtig godt at tage et kig på dine konkurrenter og se om der er noget der går igen ved dem alle, i det tilfælde, så er det nok fordi det er noget der rammer din målgruppe godt.

Nogle ting du kan liste her kunne være:

  • Farver
  • Former
  • Billeder der understøtter dit design
  • Find andre sider og fortæl hvad det er du kan lide ved dem, gerne 5-6 andre.
  • Konkurrenter der gør det godt i branchen
  • Logo, hvis det eksisterer

Tidsplan - Har du en deadline?

Vi ved alle at du vil have siden klar hurtigst muligt, og det forstår vi alle godt, men hvis du sætter dig ned og tænker over det, hvornår er så din egentlige deadline? skal den være klar inden julesalget, jamen så er det nok senest start september, hvis du også lige skal have google til at stole lidt på dit site, og have lidt reklamer på facebook for lige at vække folks interesse.
Eller sælger du badetøj? så er julesalget måske ikke så vigtigt. Det kan også være du har en kæmpe messe du skal på?
Uanset hvad er det rigtig godt at få det nedskrevet, så ved et webbureau også allerede da om de mener det er realistisk for dem at levere indefor den tid du måtte ønske.

Indhold, tekster, billeder, video

Har du allerede nu styr på indhold til dit website? så kan det være rigtig godt at forklare lidt, evt. vedhæfte nogle billeder, da det kan være med til at fortælle lidt om hvilken retning du vil i.
Det er også vigtigt at du får defineret om det er planen at du selv skal sætte alt indholdet op, og om du selv skal kunne rette det hele, eller om du forventer at webbureauet tager sig af dette.

Det kan være en god ide at du løbende mens bureauet arbejder på din side, at du får lavet content, så du ikke lancerer en fuldstændig indholdsløs hjemmeside.

Billeder og video er vigtigt til at vække folks interesse, så tænk derfor også på at få noget godt billede/video content.
Der er også en del standard info der er vigtigt at have styr på som mange ikke tænker over, en checkliste til indhold kunne se ud som følgende:

  • Cvr nummer
  • Email adresse
  • Firma adresse
  • Telefon nummer
  • Medarbejder billeder og info
  • Billeder
  • Tekster
  • Video

Tekniske krav

Internettet er en stor ting, og vi udviklere, udvikler helst kun til nyeste version af alle browsere, det gør alting nemmere for os, og kan bestemt også gøre at der er mindre kode som browseren skal køre, og kan derfor også forbedre performance, der er bare den lille ting, at ikke alle bruger nyeste version af browseren, så det er vigtigt at hvis du har nogle specifikke krav, som f.eks. understøttelse af IE11, så nævn det.
Langt de fleste hjemmesider vil som udgangspunkt fungere på tværs af det hele, men hvis nu f.eks. Internet explorer 11 er rigtig vigtig for dig fordi du handler B2B så nævn det! Det kan også være andre krav, hvis i f.eks. har specifikke krav til backend/frontend frameworks, så er det også vigtigt at nævne da mange web bureauer arbejder med specifikke frameworks og specialiserer sig i det.
I Geekweb arbejder jeg f.eks. udelukkende med Laravel til backend og Vue.js til frontend.

Budget

Du vil selvfølgelig gerne have din hjemmeside så billigt som muligt, men nogle gange har du altså også bare et fastsat budget som du skal arbejde med, derfor kan det være en rigtig god ide at nævne dette, eller hvis du ikke vil ud med det, så om ikke andet et interval, f.eks. 5.000-10.000 Så webbureauet kan sige om det er realistisk, og ellers fortælle dig hvilke af de ønskede funktioner der måske kan vælges fra for at holde budgettet, hvilket får mig tilbage til at det er vigtigt at prioritere din funktionsliste.

Det kan selvfølgelig også være du slet ikke har den ringeste ide om hvad en hjemmeside skal koste, og det er helt okay, som webbureau er vi her også til at vejlede, og det gælder også generelt i forhold til at skrive en kravspecifikation. I dette tilfælde så er det bare at notere at du ikke ved hvad det skal koste.

Hvad koster en hjemmeside?

Tid til at runde af - Du er sikkert også træt af mig nu

Selvom du nok er ved at være ret træt af mig, og godt fyldt med ideer til din kravspecifikation, så er der bare lige nogle få ting jeg vil sige inden vi slutter af her.
Vigtigst af alt, få dine venner, familie, kollegaer eller andre til at læse din kravspec igennem, forstår de den, så er der et rigtig godt udgangspunkt for et webbureau at arbejde ud fra.
Og sørg for at du holder mange af punkterne til stikord, og korte beskrivelser, kravspecifikationen skulle gerne ikke være en længere roman (selvom denne forklaring af det, er blevet det). Den skal nemlig bruges som en form for opslagsværk undervejs, og der er ingen der gider slå op i en 30 siders fil for at finde noget, dog aldrig reglen uden undtagelser, hvis din side er det nye facebook, så kan det være 30 sider ikke er nok, men udgangspunktet er, så kort som muligt, men stadig forklarende.

Til allersidst - Undgå

  • Lange beskrivelser
  • For mange branche specifikke termer som udefrakommende ikke forstår
  • Uklare forklaringer, vær specifik!
  • At bede om et kopi af et andet websites design, lån hellere bare lidt ideer!
  • For stramme deadlines, det er ikke realistisk at din hjemmeside kan være klar på 2 dage

Klar til at komme igang?

Så sæt igang, få skrevet din kravspecifikation, og skulle du have spørgsmål til min lille roman her, så er du altid velkommen til at smide mig en mail med spørgsmål, så skal jeg prøve at svare på dem så godt jeg kan.

Og sidst men ikke mindst, husk på at dit webbureau også kan være sparringspartner undervejs! der er ingen der siger du skal komme med en komplet og 100% færdig og klar kravspecifikation! men kom endelig med et udgangspunkt at arbejde ud fra.